RAF SIMONS
Raf Simons は1968年にベルギーのNeerpeltに生まれました。 インダストリアルデザインとファニチャーデザインの専門学校を1991年に卒業。そしてギャラリーや個人向けのファニチャーデザイナーとして働き始めます。しかし彼はこれ以前にWalter Van Beirendonckのデザインスタジオにコレクションに関するプレゼンテーションとデコレーションのインターンとして所属していました。 その後の大きなデザイナーとしての転機は、Antwerp Royal Academyのファッション学科のディレクターであるLinda Loppaからの支援でした。彼は1995年に自身の名を冠するRAF SIMONSレーベルを発足。そしてRuffo Researchでのプロジェクトの為にメンズウエアコレクションを1999SSと1999-2000AWの2シーズンに渡りデザインしました。 2000年の3月、RAF SIMONSは休暇として自身の会社を閉じてしまいますが、その後に大きな成功を収める事となります。この休暇はファッションビジネスに対する限界を感じての決定でした。そしてこの期間を通じて彼はファッションビジネスから離れ、自身の充電期間も含めて新しいディレクション方法を模索していました。その後ベルギーのマニファクチャーであるGysemans Clothing Industryとの新たな業務提携を契機に彼は2001年ファッション界へ戻ってきました。 2000年10月から2005年6月 オーストリアのウィーンにあるUniversity of Applied Artsから依頼を受けてファッション学科のヘッドプロフェッサーを担当しました。 2003年11月 Swiss Textiles Awardを受賞しました。 2005年 ニューラインとしてRaf by Raf Simonsをリリースしました。 ブランドの10周年を記念して’Raf Simons Redux’という本をPeter De Potterとのコラボレートにて発売しました。出版はCharta/Fondazione Pitti Discovery。 Raf Simons 1995-2005というファッション/アートイベントをイタリアのフィレンツェにあるGiardini di Boboliにて行いました。 Fondazione Pitti Discoveryという名のもとにイタリアにて行われるPittiにてRAF SIMONSレーベル10周年を記念したショーが開催されました。 2005年7月-2012年3月 メンズウエアとウィメンズウエア共にJil Sanderレーベルのクリエィティブディレクターを担当しました。 2008年 Linda Farrowとのコラボレーションから、バッグやレザーアイテム、さらにシューズやサングラス等までアイテムの幅を広げていきました。Eastpakとのコラボレートによるバックパックやバッグを始め、2008年にはFred Perryとのコラボレートをスタートしました。 2011年4月 26回目の開催となるHyeres International Festival of Fashion and Photographyの審査委員長となりました。 2011年7月 Mercedes-BenzをスポンサーとするCurates Transmission 1というベルリンにて3日間を通して行われたイベントを創始しました。 2012年4月 Christian Dior for women’sのオートクチェール、レディトゥウエア、アクセサリーのアーティスティック・ディレクターに就任しました。 現在、ベルギーのアントワープに住み活動中です。 Raf Simonsの概要 ラフ・シモンズが伝えたい最も重要なメッセージは、「個性への誇り」です。 反抗的なユースカルチャーと伝統的なメンズウエアの両方への愛を原動力に、彼は90年代の半ばにファッション界に登場し、根本的に異なる男性像を提示しています。 ティーンエイジャーのサブカルチャーのエネルギーと特異性、そしてクラシックなテーラーのシャープさと正確さを融合させたラフ・シモンズのルックは、自信に満ちたアウトサイダーからインスピレーションを受け、またそのためにデザインされたものです。 ファーストコレクションから、音楽、アート、パフォーマンス、イメージ、そして言葉が、ラフ・シモンズが表現したい世界を要約し、あるいは明確にする為に、全体のパッケージの中で重要な役割を担っています。彼の世界観の核となるのは、服そのものと同様に、個性や独立性に関する姿勢やムード、ステートメントです。 ラフ・シモンズのアプローチで同様に重要なのは、常に革新性を追求する事です。そのデザインは、たとえ歴史的、古典的なものからインスピレーションを受けたとしても、常に今と明日を見据えたものです。それは、モダンなプロポーション、ファブリックとテクスチャーの絶え間ない研究、そして何よりも、現代人の身体と精神に合わせたピュアな構造と新しいシェイプの相互作用なのです。 Born Neerpelt, Belgium in 1968. Graduates in Industrial Design and Furniture Design in 1991 and starts working as a furniture designer for galleries and private interiors. Before this, Raf Simons interned at the design studio of Walter Van Beirendonck, working on the presentation and decoration of the Van Beirendonck showrooms and collections. In a radical change of profession, hereby encouraged by Linda Loppa, head of the Fashion Department of the Antwerp Royal Academy, he becomes a self-trained menswear designer in 1995 and launches his Raf Simons label. Designs the menswear outfits for Ruffo Research (Spring-Summer 1999 and Autumn-Winter 1999-2000). In March 2000, Raf Simons shuts down his company to take a sabbatical. Since his label has been growing more and more successful, he feels restricted and confined by the business side of fashion. In order to re-energize his reason to work, he announces he will quit from fashion and take time to consider new directions. Only after being approached by and offered a new co-operation deal with Belgian manufacturer Gysemans Clothing Industry, he takes up fashion once more in 2001, now with a smaller crew of collaborators. Appointed head professor of the Fashion Department of the University of Applied Arts, Vienna, Austria in October 2000. Until June 2005. Wins first prize Swiss Textiles Award, Lucerne, Switzerland in November 2003. Launches new line Raf by Raf Simons in June 2005. Presents ‘Raf Simons Redux’, a book by Peter De Potter and Raf Simons (published by Charta/Fondazione Pitti Discovery) coinciding with his label’s 10th anniversary. ‘Raf Simons 1995-2005’, a fashion/art event at the Giardini di Boboli in Florence, Italy (initiated and produced by the Fondazione Pitti Discovery, June 2005) equally celebrates his first decade in fashion. Named Creative Director of Jil Sander (menswear and womenswear) in July 2005. Until March 2012. Expands his collections with bags, leather goods, footwear and eyewear (since 2008, in collaboration with Linda Farrow). Collaborates with Eastpak on a range of backpacks and bags. Develops a seasonal special edition collection for Fred Perry (since 2008 - 2010). In April 2011, Raf Simons is President of the Fashion jury of the Hy_res 26th International Festival of Fashion and Photography. July 2011 - curates Transmission 1, a three-day multidisciplinary event in Berlin initiated and sponsored by Mercedes-Benz. April 2012 - nominated Artistic Director of Christian Dior for women’s Haute Couture, Ready-to-Wear and Accessory collections. Lives and works in Antwerp, Belgium. Raf Simons synopsis: The most important message Raf Simons wants to communicate is: pride in individuality. Fuelled by his love for both rebellious youth cultures and traditional menswear, he emerges in fashion halfway through the nineties, presenting a radically different image of masculinity. Fusing the energy and singularity of teenage subcultures with the sharpness and precision of classical sartorial craft, the look presented by Raf Simons is both inspired by and designed for confident outsiders. From the first collection on, music, art, performance, images and words have a substantial role in the whole package, summing up, or rather clarifying the kind of world Raf Simons wants to project. Always at the core of his universe (and as essential as the clothes themselves) are attitudes, moods and statements about individuality and independence. Equally important in Raf Simons’ approach is the constant quest for innovation. The designs are always looking for the now and tomorrow, even if they are inspired by historical or classical references. Throughout the years, with the signature style evolving and maturing, the key elements stay the same: modern proportions, a constant research for fabrics and textures and above all the interplay of pure construction and new shapes with the body and psyche of the contemporary man.